Penemuan Sungai Dalam Laut...Wallahualam

This is schedule post yer

Tetiba terbaca tajuk entry salah sorang blogger di init pagi nih..berkaitan sungai dalam laut..terus beminat and membaca..cuba jugak research secara kecil - kecilan..wallahualam...

KISAH AIR MASIN AIR TAWAR

&

SUNGAI DALAM LAUT

وَهُوَ الَّذِي مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَيْنَهُمَا بَرْزَخًا وَحِجْرًا مَّحْجُورًا

Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan); yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi.”

(Al Furqan 25:53)

Kalau korang gemar menonton rancangan TV `Discovery’ pasti kenal Mr.Jacques Yves Costeau. Dia seorang ahli oceanografer dan ahli selam terkemuka dari Perancis. Orang ni sepanjang hidupnya menyelam ke pelbagai dasar samudera di seluruh dunia dan membuat filem dokumentari tentang keindahan alam dasar laut untuk ditonton di seluruh dunia.

Suatu hari, ketika dia sedang melakukan eksplorasi di bawah laut, tiba-tiba dia menemui beberapa kumpulan mata air tawar yang segar dan sangat sedap rasanya kerana tidak bercampur/tidak melebur dengan air laut yang masin di sekelilingnya, seolah-olah ada dinding atau membran yang membatasi keduanya.

Fenomena ganjil itu memeningkan Mr. Costeau dan mendorongnya untuk mencari penyebab terpisahnya air tawar dari air masin di tengah-tengah lautan. Dia mulai berfikir, jangan-jangan itu hanya halusinasi atau khalayan sewaktu menyelam. Waktu pun terus berlalu setelah kejadian tersebut, namun dia masih belum menemui jawapan yang memuaskan tentang fenomena ganjil tersebut.


Kalau korang suka menyelam, bolehlah mengunjungi Cenote Angelita , Mexico . Di sana ada sebuah gua. Kalau menyelam sampai ke dalaman 30 meter, airnya air segar (tawar), tapi kalau menyelam sampai ke dalaman lebih dari 60 meter, airnya menjadi air masin, lalu korang dapat melihat sebuah “sungai” di dasarnya, lengkap dengan pohon dan daun daunan.

Ada juga yang kata warna kecoklatan seperti air sungai tu adalah lapisan gas hidrogen sulfida. Namun warna kecoklatan itu bukan berasal dari air tawar. Para pengkaji mengatakan bahagian kecoklatan yang mirip air sungai itu adalah lapisan bahagian bawah gas hidrogen sulfide atau H2S. Gas yang biasanya dihasilkan dari saluran pembuangan kotoran.

Wallahualam


“Akan Kami perlihatkan secepatnya kepada mereka kelak, bukti-bukti kebenaran Kami di segenap penjuru dunia ini dan pada diri mereka sendiri, sampai terang kepada mereka, bahwa al-Quran ini suatu kebenaran. Belumkah cukup bahwa Tuhan engkau itu menyaksikan segala sesuatu. ” (QS Fushshilat : 53)

Nota: Ada yang kata Jaques Costeau dah masuk Islam. Tapi terdapat perselisihan pendapat mengenai keislaman Jaques Costeau. Sama ada benar atau tak wallahualam, tapi apa yang penting untuk info kali ni adalah kebesaran Allah dalam penciptaanNya dan bahawa al-Quran itu mukjizat yang agung. Dan yang lebih penting lagi ialah jiwa kita sendiri bersedia untuk memperakui kebesaran Ilahi seterusnya menggerakkan saraf dan seluruh anggota badan untuk sujud dan patuh kepadaNya. Sama ada Jaques benar-benar Islam atau tidak sebelum kematiannya, urusannya telah selesai di sisi Allah. Kita hanya perlu fikirkan bagaimana nasib kita sendiri di akhirat kelak serta bagaimanakah penutup episod hidup kita di dunia fana ini.

No comments: