Soap Nuts - Sabun Khas Buat Mereka Yang ada Ekzema


Hebat kan?
Buat sendiri sabun basuh, sabun cuci pinggan dan sabun basuh CD, cloth pad atau cloth panty liner dengan buah lerak.

Bukan sahaja benar-benar sangat baik untuk kulit, persekitaran dan kesihatan kita - buah lerak sudah digunakan berzaman-zaman oleh pembuat batik  sebagai pembersih tradisional yang kerap dipakai mencuci batik-batik yang mahal agar warnanya tetap utuh cemerlang.

Ramai di kalangan ahli NAAE yang telah menggunakan buah lerak selama berbulan-bulan dan bertahun kerana mempunyai anak eczema dan mereka memang benar-benar berpuas hati dengan bagaimana cucian yang bersih boleh di capai setiap kali memakai buah lerak ini dengan tambahan tidak merengsakan kulit anak mahupun kulit mereka sendiri.

Apakah itu Buah Lerak?

Buah Lerak adalah buah-buahan kering yang datang dari pokok Lerak dan ia mengandungi saponin yang bertindak sebagai detergen semulajadi. Kami dapati Buah Lerak ni bekerja sama baik kalau tak pun memang lebih baik dari detergen konvensional sebenarnya.

Bagaimana untuk Menggunakan Buah Lerak

Letakkan 8-9 Buah Lerak (tanpa benih di dalamnya) dalam beg kain kecil.
Letakkan beg dalam mesin basuh anda dengan pakaian kotor anda, dan jalankan kitaran anda seperti biasa.
Guna semula beg untuk mencuci pakaian sehingga benih mula jatuh selain kelihatan kelabu sedikit.

Satu beg 5-8 kacang biasanya kami guna agak lama, dalam sebulan atau lebih. Memang kami lebih suka kaedah ini kerana tidak ada apa-apa kerja tambahan, dan buahnya seolah-olah bertahan lebih lama daripada jika kami menggunakan mereka untuk membuat cecair pekat. Walau bagaimanapun , cecair pekat mempunyai pelbagai kegunaan selain daripada hanya sebagai detergen dobi, jadi kami akan menunjukkan juga kepada anda bagaimana untuk membuat cecair pencuci Buah Lerak




Bagaimana Membuat Sabun Cecair Buah Lerak

Jika anda benar-benar berasa domestik, anda sebenarnya boleh menggunakan Buah Lerak untuk membuat cecair yang anda boleh gunakan untuk tujuan pembersihan pelbagai perkara selain mendobi

Arahan:

Letakkan 8 Buah Lerak (tanpa biji) di dalam bag kain ke dalam 4-5 cawan air di dalam periuk.
Biarkan air dan sabun kacang diatas api hingga mendidih.
Perlahankan api dan reneh selama kira-kira 20 minit.
Angkat dari dapur dan biarkan sejuk.
Selepas ia sejuk, keluarkan beg dan menggunakan tangan anda untuk memerah sabun berlebihan daripada beg. Ini mewujudkan banyak sabun.
Bilas beg ke dalam periuk dan memerah lagi. Ulangi proses ini sehingga beg tidak lagi bersabun.
Sekarang anda mempunyai jumlah sabun cecai yang pekat. Bergantung kepada kepekatan yang anda mahu, anda boleh menggunakan 3-5 sudu untuk mendobi.


Kalau tak nak letak dalam bag pun tak apa, boleh guna kaedah di bawah, tapi pada kami lebih senang rebus dgn bag kain sekali






Cara menyimpan menyimpan Sabun dari Buah Lerak

Buah Lerak adalah buah-buahan semula jadi, jadi anda perlu sentiasa membuat kuantiti yang kecil untuk memastikan supaya ia segar. Sabun Cecair Buah Lerak boleh disimpan selama 1 hingga 2 minggu. Untuk menyimpan lebih lama, anda boleh menyimpannya di dalam peti sejuk. Tetapi jangan lupa untuk label secara BESAR dan JELAS! Nanti tak pasal-pasal ada orang minum pula. Hik!



Ini juga boleh digunakan sebagai pembersih permukaan, syampu dan cecair mandian badan, dan untuk lain-lain pelbagai menggunakan Ia hanya sabun cecair, jadi kemungkinan tidak berkesudahan

Tetapi Adakah Mereka Benar-benar Berfungsi?

Setahun dulu semasa Mimi anak salah seorang admin kami terkena eczema, ibunya seperti tidak berapa yakin dan berapa percaya ia boleh membersihkan. Namun, satu kejadian berlaku apabila dia mengangkat Mimi dari kerusi bayinya selepas mencuci pinggan. Tidak lama selepas itu ketiak Mimi menjadi merah menyala dan ibunya pasti ia akibat "detergent residue" dari sabun pencuci pinggan - walaupun sudah berkali-kali dia membasuh tangan. Ini menyebabkan ibunya bertekat untuk menukar semua pencuci di dalam rumahnya. Selepas menggunakan Sabun Buah Lerak ini, keadaan Mimi bertambah baik.

"Apa sahaja sabun meninggalkan kesan detergent - tidak kira tangan, badan, baju, permukaan dan pinggan makan sekalipun." kata ibunya. "Ini adalah cara yang paling selamat meredakan ekzema anak saya dan sudah memang terbukti kerana keadaan Mimi sekarang bertambah baik"

Dapatkan Buah Lerak pada harga istimewa bila anda menjadi ahli NAAE
Untuk menjadi ahli, inbox admin di fanpage kami dengan menyatakan siapa yang mempunyai eczema dan keinginan anda untuk mendapat maklumat lanjut.

Source : http://ekzemamalaysia.blogspot.com/2013/07/sabun-khas-buat-mereka-yang-ada-ekzema.html

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

yeay keja dh siap..sonoknya..pastu cuti (weekend)..
tp next week full je sampai Khamis..

Now search pulak pasal sabun basuh baju anak2 ku yg ezcema..
huh..mmg high maintenance la jika ade kaitan dgn eczema ni..hehe

Rupanya shaklee pun ade keluarkan sabun kan..


 
 Source picture : Google

1 comment:

dalisha said...

untuk order barangan shaklee :
- Set Skincare
- Set berpantang
- Set kesuburan
- Set Hamil
- Set ekzema
- Set weight gain
- Set slimming
- Set rambut sihat

dan lain-lain lagi
boleh directly PM saya :
FB page : Shaklee By Khaiza
Wassupp : 019-4296954